lördag 17 juni 2017

Ann Heberlein talar för mig också.

Ann Heberlein:

- Jag tror att min kollegas resonemang är representativt för den typ av människor som ivrigt ägnar sig åt att jaga ”fascister” och som vrålar "rasister” i tid och otid. 

För de här självutnämnda försvararna av godhet är alla medel tillåtna. I sitt nitiska försvar av det goda odlar de sitt hat. Det är en märklig paradox: Att de som anser sig kämpa för godheten är de mest hatiska. 

”Vem tycker du är mest hatisk av oss två?”, frågade jag min kollega. ”Du, som skriver att du spyr bara du ser mitt namn, eller jag som anstränger mig för att hålla en anständig ton?”. Märkbart besvärad tillstod han att han inte kunde försvara sina verbala spyor. Sen lommade han iväg till sin bil. Jag drack upp mitt kaffe och tänkte att sanningen alltid vinner över lögnen, också de lögner som formuleras i godhetens namn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar