söndag 20 september 2015

Skriv!

Mona Walter på FB:


-"Nu har jag mejlat Åhlens kundservice angående försäljningen av scarfen som de valt att klä modellen i på samma sätt som muslimska kvinnor bär hijab. Detta är naturligtvis ingen tillfällighet.


Ni som är av samma åsikt som jag kan också mejla Åhlens kundtjänst.Detta var vad jag skrev. Låna gärna bitar ur texten om ni vill. 


Hej.Jag såg att ni i er reklambild över nordiska toner klätt modellen i en scarf. Ni har gjort detta på ett sätt som är identiskt med hur muslimska kvinnor bär hijab.För mig som är ex muslim och uppvuxen i en muslimsk kultur är detta plagg något jag själv inte kan välja att låta bli att bära. Det är ett plagg som förtrycker muslimska kvinnor värden över som lever i islamska länder där de själva inte kan välja sin klädesplagg utan att bli fängslade och bestraffade.


I våra förorter här i Sverige lever en mängder kvinnor som inte anser att de kan välja bort detta plagg pga det sociala förtrycket.

Seden inom islam att täcka sig är inget kvinnligt påfund utan sprungen ur ett patriarkaliskt samhälle med intresse att förtrycka kvinnan. På profeten Muhammeds tid var slavinnor allmänt gods för männen att utnyttja enligt eget godtycke, men kunde vara svåra att särskilja från muslimska kvinnor. En uppenbarelse från Allah (sura 33:59 och 24:31) gav Muhammed lösningen på detta dilemma; genom att förse de muslimska kvinnorna med slöja eller sjal blev de lätt identifierbara. Med detta enkla påfund kunde männen skyddas från att av misstag begå handlingar som strider mot islams lära. En rättrogen muslim får nämligen inte ofreda en muslimsk kvinna. Som en konsekvens därav, behöver en obeslöjad kvinna inte respekteras enligt islam. Bruket av slöja är således mer ett utslag av islams ständiga omsorg om den muslimske mannen än om kvinnan.

Vill ni var så vänliga att ta bort denna bild och ta reda på fakta om islam innan ni publicerar dessa bilder. Vi är tyvärr många som nu känner att Åhlens inte är ett varuhus vi längre vill spendera våra pengar hos.

Hälsningar.Mona Walter.Debattör och ex-muslim."

Mitt mail är nu skickat:
Hej på Åhléns och HM .Mitt namn är C N, jag är en stolt och självständig kvinna som reagerar mycket starkt på er höstreklam.
Den som är för hijab är för kvinnoförtryck och sharialagar och emot vårt lands demokrati, jämställdhet, friheter och rättigheter.Jag ber Åhléns/HM att ta bort reklambilden med kvinnan som tvingas dölja sitt hår. Och att i framtiden vara mycket varsamma innan ni normaliserar och sprider detta utbredda kvinnoförtryck som kvinnor världen över straffas för, och skulle ge sitt liv för att slippa.
Tills dess är Åhlens/HM inte är mina varuhus.

5 kommentarer:

  1. Ja visst, finnes dem som tvingar sina barn/fruar til bæra jihab. Men de bliver alt færre spec efter de kommit til væst og får utbildning. Vi har/haft kvinnliga statsledare som har jihab. Att dærmed predika før att det inte ok med jihab er mycket enøgt. Och varfør skall de som utav egen vilja eller inte få tillfælle att køpa? Lægg energin och prata med de kvinnor som ær før kvinnlig omskærning eller dem som før manlig sådan. Den kvinnliga omskærelsens førespråkare ær till størsta del KVINNNOR. Mænnen vill inte ha det så till 99 % i alla fall.Hur jag vet det, arb på førlossningsavd. under ca 5-6 år og træffat många, många omskurna kvinnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla fria varelser har rätt att visa sig som vi är skapta och att let our hair loose i den gyllene höstluften. Allting annat är slaveri. Och det är jag emot. Dina enögda argument biter inte på mig. När vi börjat frigöra oss från slöjtvånget, fortsätter vi med förbud mot omskärning och andra avarter Detta är första steget.

      Radera
    2. Bra Carina.
      Ringt HM och sagt vad jag tycker om varuhuset som säljer kvinnoförtryckande symboler.

      Radera
  2. I mammons tempel har du ingen talan!

    SvaraRadera
  3. Vet. Men om vi blir många!

    SvaraRadera